söndag 20 december 2009

Kopior på AMDA design


Skulle vilja klar göra lite saker..
Jag har ALDRIG sagt att just sångpåsar är min uppfinning eller min idé, för sångpåsar har funnits länge säkerligen över 20-30 år då jag vet att det fanns sångpåsar när jag gick på dagis.
Då såg de ju inte riktigt ut som mina gör utan vi hade en gymnastik påse som fröknarna la i olika leksaker i som vi barn fick dra upp ur påsen.

När jag hade min praktik när jag läste Barn o Fritid på gymnasiet började jag fundera på denna sångpåse ännu en gång och på så vis började jag forma mina tankar till verklighet. När jag fick min brodermaskin så insåg jag att det här kunde vara lösningen på mina funderingar, och den första AMDA design sångpåsen såg sitt ljus strax därefter. Den påsen gav jag faktiskt till mina barns kusiner i födelsedags present. Så lilla E har den första AMDA sångpåsen =)

Det visade sig att fler gillade mina sångpåsar och jag började göra fler och fler. Tiny Cool upptäckte mina sångpåsar och de började sälja dom i deras butik i Stockholm och helt plötsligt råkade Vi Föräldrar få nys om dom, de kontaktade mig och frågade om jag ville ha med mina sångpåsar i deras tidning då de gillade att de var så personliga och inte såg ut som de andra som fanns i handeln.
Allt detta tycker jag är super kul och ännu roligare tycker jag är att jag fått sådan respons från alla att de gillar just mina sångpåsar.

Nu är det så att jag har fått reda på att det finns en person som gör näst intill exakta KOPIOR på mina sångpåsar som hon säljer i sin webbshop!
Måste säga att detta tycker jag INTE är OK!!

När jag började sälja mina sångpåsar hade jag kontakt med patentverket ang dom och hur jag skulle kunna skydda mig mot just sånt här, de svarade att det tyvärr inte var så stor idé att lägga så mycket pengar på just patent på mina sångpåsar då det är så lätt att gå runt själva skyddet.
Jag vet att det finns andra som säljer sångpåsar också men de ser inte ut exakt som mina så det säger jag inget om men den här personen som gör kopior på mina sångpåsar har dessutom varit i kontakt med mig ang mina sångpåsar. Tycker faktiskt det är riktigt dålig stil, man gör inte så.

Jag tänker inte länka till personens webb butik här i min blogg då jag inte vill ge henne någon extra reklam. Men jag hoppas verkligen att hon inser att det är dålig stil det hon sysslar med och tar bort hennes kopior.


16 kommentarer:

Anna, Tvillingtand sa...

Jag lider verkligen med dig! Idén med broderad sångpåse är din och jag har även sett kopian... Riktigt fult gjort av personen ifråga.

Madelene sa...

Verkligen fult gjort!

Marie Frost sa...

Fy vad trist! Jag har själv haft tankar på att göra en sångpåse, men då en egen variant och inte kopierad från någon!

Anonym sa...

Hej!

Verkligen en trevlig blogg.

Har man en bra ide kommer det alltid att finnas folk som kopierar. Detta är nog något som man får leva med.
Jag själv har ett mindre brodyrföretag och plugga just nu entreprenörskap. Detta är något som vi har pratat om. Har man en bra ide finns där alltid andra som också vill tjäna pengar på det.

Mvh Tina

LillaBarn sa...

Lånar idéer gör nog de flesta, men att sno rakt av för att sen sälja dem, är helt fel. För eget bruk hemma, ok, men ska man sälja tycker jag att man kanske åtminstone skulle sätta egen prägel på det. Och att hon varit i kontakt med dig angående dessa....

LillaBarn sa...

Lånar idéer gör nog de flesta, men att sno rakt av för att sen sälja dem, är helt fel. För eget bruk hemma, ok, men ska man sälja tycker jag att man kanske åtminstone skulle sätta egen prägel på det. Och att hon varit i kontakt med dig angående dessa....

Anonym sa...

Kanske handlar lite om avundsjuka åxå från denna person...hon i fråga har kanske inte fått så stor uppmärksamhet för "sina" grejer som hon syr som Amda fick med sina fina sångpåsar och tänkte säkert testa å se om det funkar för henne med...men VÄLDIGT FULT gjort!! Hon som egen"företagare" hade nog inte tyckt att det var särskilt kul om det hade vart hennes idé som blivit stulen på detta sätt,men för vissa finns inga/inget gränser el samvete...tyvärr!.../Josefin

Fru Cullin sa...

Verkligen lågt att göra kopior på andras idéer! Hoppas denna person inte kommer undan med det, att folk genomskådar henne.

Har förresten byrr bloggadress till marresvardag.blogspot.com

Hoppas ni har haft en underbar jul!

Kram

Ättapjötten sa...

Usch vad fult gjort, verkligen lågt! Att hon dessutom varit i kontakt med dig! Vissa har inget hyfs alls! Men dina sångpåsar är mycket snyggare!! Snygga kläder överhuvudtaget gör du!!
Kram
Kristina

Anonym sa...

Det kanske är inte försent att ta patent på det. Då måste hon sluta att kopiera dina ideer eller betala licence på de. Jag gillar verkligen DINA sångpåsar och tycker att det är värt att skydda patentet!
Kram

Kriztin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
lisa sa...

Hejsan, sånt ät så tråkigt! Vet en tjej som sydde en viss grej å sålde på sin blogg. Sen tog en annan tjej patent på hennes uppfinning! Det finns folk utan skam i kroppen. Hoppas det fixar sig. Kul att du gillar min blogg :D ska kika runt här på din nu. Tråkigt med paktene med. men du. efter regn kommer sol. ibland krånglar allt men förr eller senare släpper det. Kram!

kalamajt sa...

Åh så tråkigt, förstår verkligen att du känner dig besviken! Verkligen, verkligen fult gjort, tyvärr har jag varit med om samma sak...

All heder åt dig, dina sångpåsar är fantastiska och unika och du ska känna dig stolt över dem!

Anonym sa...

Hej ett patent gör ingen skillnad. Om man skall äga upphovsrätten måste man kunna bevisa att man var först och att ingen annan har gjort samma ide tidigare. Tyvärr, måste jag säga som alltid hamnar i moment 22 för detta. Men det gäller att ta det som ett bevis på att det man gjort är bra och att iden är så bra att ngn kopierat den. Och att de som vill ha orginalet handlar av dig. Men att stjäla rakt av är fult speciellt om man tecknat bilden själv. Skall man låna iden får man göra om den till sin egen. Hoppas du säljer massor ändå.

Anonym sa...

Fast dina figurer ser ju nästan exakt likadana som i Ellen & Olles sångpåse som funnits i flera år??

AMDAdesign sa...

antar att det är Oscar och Ellen sångpåse du menar att mina figurer ser ut som.
Om du läser inlägget jag skrivit en gång till så kommer du se denna texten: "Jag vet att det finns andra som säljer sångpåsar också men de ser inte ut exakt som mina så det säger jag inget om"
Det är just Oscar och Ellens sångpåse jag syftar på, de är inte exakta kopior som den här andra personen gjorde på mina. Sen har aldrig Oscar och Ellen gjort personliga påsar som jag gör med inbroderat namn vilket personen jag nämner i inlägget faktiskt också gjorde med samma typ av teckensnitt.
Nu har det ju gått en tid sen detta inlägget skrevs och jag vet att det finns fler som gör sångpåsar vilket jag inte har något emot bara de inte är exakta kopior av min variant.
Mvh Amandha på AMDAdesign