torsdag 18 december 2008

Hur en 3D klocka blir till

Har fått frågan hur man gör dessa 3D broderier i min brodermaskin...tänkte jag skulle försöka förklara...inte min starkaste egenskap men jag ska försöka iaf :D
Först så spänner man en sorts kraftig plast i broderbågen. Denna plast är gjord av alger och försvinner om man blöter upp den.
När man har spännt fast plasten så broderar man först "grunden" på klockan Här är den broderat i vitt..
När man broderat " grunden" så börjar man brodera dit det motivet man vill ha på klockan
I det här fallet så blir det en kvist med röd rosett.
Så här ser det ut när motiven är klar broderade på varje "vinge" på klockan

När man är färdig så klipper man bort alla hoppstygn dvs trådarna som går från "vinge" till "vinge".

Sen trycker man ut klockan från plasten och syr ihop varje "vinge" för hand, vilket är rätt pilligt men det är en bra sysselsättning framför TV'n på kvällen :D

När alla sidorna är ihop sydda så blöter man ner klockan så plasten försvinner, man passar på att forma klockan till typisk klockform. Sen får den stå på tork.

När klockan torkat så tar man ett sidenband som man knyter ihop som en upphängning.
Ta da nu har du dig en klocka i 3D at hänga i granen eller i ett fönster.
Hoppas ni fattade nått av min svamliga beskrivning...nu ska jag återgå till att göra julklappar :D

4 kommentarer:

Crew sa...

Tycker faktist att din beskrivning var väldigt bra! Fatta precis :)

Linda Muhr sa...

Ville bara önska god jul!

Mvh Linda

Anonym sa...

Gott nytt år! Tack för inspiration och broderier. Du får en Award av mig. Kika in i min blogg för info.

á Yeliqa sa...

Läcker klocka:) Jag har också funderat på något liknande, men aldrig tagit mig tid att testa :)