måndag 20 juni 2011

Äntligen har hon byxor

Ja ni vet det där med skomakarens barn går med trasiga skor..ibland blir det liksom lite så även här hemma :)
När jag gjorde de första paret namnbyxor så hette de ju faktiskt inte ens namnbyxor utan då kallade jag dom busebyxor då hade jag sytt ett par till sonen C och han var supernöjd. Under resans gång har busebyxorna blivit namnbyxor och nu har lillasyster A fått sitt första par. Ja hur knasigt det än låter så har hon inte ägt ett par innan fast jag sytt just namnbyxor i alla storlekar och färgkombinationer som går. Hon fick självklart välja färgerna själv även om jag redan visste vilka hon skulle välja. När det gäller tyger är denna lilla tös precis lika tygtokig som sin mor ;)
Blev ett par i svart velour med rosa muddar och text så klart då hon älskar färgen rosa. Byxorna syddes i strl 98 då tösen börjat dra iväg en del på längden. När hon stog och valde mellan tygerna till byxorna fick hon även syn på de gula elefanterna från Znok och talade snällt om för sin mamma att hon kan ju inte gå runt i bara byxor hon måste ju ha en tröja med och den skulle minsan ha gula elefanter på sig. Så det blev självklart en gul elefant tröja med även denna i strl 98.

Händer en hel del i "syvärldren" som inte vanligt folk ser då diskussionerna sker bakom kulisserna och jag tänkte faktiskt ta och säga vad jag tycker om det som händer.
Jag är super glad över att det finns några få småföretagare som tagit tag i att trycka upp egna lite roligare tyger med barnmotiv. Jag väljer att köpa mina tyger av dom dels för att jag gillar trycken och dels för att jag vet att de kämpar mot stora företag på en väldigt liten marknad och det är inte alltid lätt.
Dessa företag har bland annat gett oss de fina elefanterna lilla A har på sin tröja (Znok), de super snygga Molnen som man sett ett antal gånger här i bloggen (JNYdesign), Pippityget som jag själv bär kläder i (Lilofant), söta nyckelpigor och folklore tyger (Strömming design), och söta bulldoggar(Liandlo).

För ett tag sen började en fabrik i Danmark trycka upp kopior av JNY´s fina moln. Inte liknande moln utan rena kopior valde redan då att ta avstånd från dessa då jag tycker att det är så fult gjort av ett stort företag att göra så. Nu har det hänt igen och de har nu tryckt upp kopior på hennes tyg med husvagnsemester på.
Tänkte bara göra det klart för alla mina kunder att jag tänker INTE köpa av dessa kopior varken av moln eller husvagnar för jag tycker inte det är ok att göra så här. Spelar ingen roll ifall de är billigare i inköp eller finns i andra färger som ni kunder efterfrågar för jag har valt den sidan jag vill stå på i denna diskussionen.
Hoppas ni kunder förstår varför jag väljer att göra så här och märker min blogg  med denna knapp

1 kommentar:

Ahlard sa...

Åh så söt hon är:) Och vad kul att hon har intresse för tyger och din sömnad. Vilket jobb med dessa namnapplikationer, men fint blir det:)