onsdag 13 april 2011

Hur man gör applikation med brodermaskin

Satt igår i våran grupp på Facebook som heter sytokar och pratade om hur man gör applikationer i brodermaskin. Lovade då tjejerna att jag skulle försöka mig på att göra en tut på hur man gör, även om förklaringar inte är min bästa sida så hoppas jag bilderna gör det lite lättare att förstå. =)

Tänkte visa hur jag gör på en bokstavsmössa då jag hade beställning på just sådan:
Först så spänner jag fast rivbart underlägg i broderbågen. Jag spänner alltså inte fast själva tyget som jag ska brodera. Anledningen till varför jag inte gör detta är då jag har märkt att när man ska brodera på stretchiga tyger så vill gärna tyget dra sig åt olika håll om man spänner det i bågen och man får ett bubbligt och ojämnt broderi sen när man är klar. Så alltså bara rivbart i bågen till just det här broderiet använder jag 10*10cm bågen. 

Sen markerar jag på själva mössan vart jag vill  ha bokstaven med en vanlig knappnål. Går att markera med tygpenna och annat med men jag gillar knappnålar då de inte lämnar några spår efter sig ;)
 Sen lägger jag tyget så knapphålen hamnar mitt under brodernålen dvs tyget ligger nu löst över själva bågen som har det fastsatta rivbara. Kontrollerar att allt verkligen ligger rakt och att man inte råkat vika tyget dubbelt någonstans.
 Sen lägger jag uppe på detta det tyg jag vill ha på själva applikationen i detta fall ska det bli ett limegrönt E. Även detta ligger alltså löst uppe på.
 Sen kontrollerar jag så jag har rätt broderi på skärmen och att rätt tråd är markerad. Ett applikations broderi är uppbyggt så att det först broderar en söm som man ska klippa efter och sen en söm som håller själva applikationen på plats dvs satinsömmen.
 Efter första färgen är broderad ser det ut så här dvs en zickzackad kontur av bokstaven.
 Nu klickar du loss själva broderbågen och tar ur allt från maskinen  för nu är ju båda tyglagren fast sydda i det rivbara underlägget. Klipp nu rent bokstaven så nära kanten det bara går och var noga så du inte råkar klippa i det understa tyget.
 När sen hela bokstaven är utklippt sätter du tillbaka hela bågen med allt i maskinen igen.
 Jag väljer att lägga en bit vattenlöslig solvy över själva applikationen. Detta gör att inga små fransar kommer upp genom den täta satinsömmen och man får ett snyggare resultat. Om man broderar applikationer på "håriga" tyger som frotté eller velour kan det vara en bra idé att lägga solvy under applikationstyget redan i början då blir det lättare att klippa rent utan att man klipper i "håret" på tyget.
 Nu är det dags för sista trådfärgen dvs satinsömmen. Maskinen börjar med att sy ytterligare en zickzack söm för att applikationen verkligen ska sitta fast.
 Sen syr den satin sömmen runt hela bokstaven.
 Så här ser det ut när maskinen piper att det är klart. Ta då loss allt från maskinen igen.
 Börja dra loss solvyn då nålen går så tätt när den syr satinsömmen så blir det som en perforerad kant så man kan lätt dra loss det.
 Glöm inte ta bort solvyn som är inne i applikationen ;)
 Sen kan man lätt bara lyfta loss allt från det rivbara för det blir som sagt som en perforerad kant runt bokstaven som gör att den lossnar lätt från det rivbara som fortfarande sitter i bågen.

Sen är det bara att sy ihop mössan eller det man nu valt att göra applikationen på.
Lycka till ;)

3 kommentarer:

Karin sa...

Åh vad fint det blir! Önskar att jag hade en sådan där fiffig maskin!

Made by Inferno sa...

Jättebra tut!! Funderar om något annat skulle fungera istället för det rivbara, kanske bibbis "non voven" mönsterpapper... måste prova!!

Erika sa...

Tack snälla för tuten =) Måste testa =)))